Skip to content

Maramures, tinutul miturilor

Ianuarie 6, 2009

Recent m-am intors din excursia de revelion din Maramures. Ce vedeti pe la televizor sunt mituri. Satele arata ca oricare alte sate din Romania. Pe alocuri mai vezi cate o casa traditionala, cate o poarta sculptata sau cate un gard impletit.

Am stat in Birsana, chiar in apropierea manastirii. Deoarece zapada lipsea, toata zona avea un aer sumbru. Initial nu mi-a placut deloc. Incepusem sa regret ca alesesem Maramuresul pentru revelion. Dupa prima noapte s-a lasat chiciura. Am urcat la manastirea Birsana, si de acolo de pe deal tinutul parea altfel. Chiar imi imaginam cum ar fi fost cu zapada.

birsana

Oamenii sunt ospitalieri, putin cam inceti, putin cam distrati si uituci. Detaliile despre cazare n-o sa le discut, doar voi mentiona ca am mancat foarte bine la gazda noastra. Nu am vazut decat foarte putini oameni imbracati traditional. Cam toate batranele aveau niste fuste scurte, colorate, ciorapi rosii, iar in spate carau o desaga ce arata ca o tabla de sah. Ni s-a spus ca oamenii isi iau hainele traditionale doar de sarbatori, in special de Craciun. In plimbarile prin zona Maramuresului am vazut o adunare de oameni, toti avand costume traditionale. Initial am crezut ca sunt colindatori si ne opriseram sa facem poze, dar nu era decat o inmormantare. In alt sat am vazut un grup de colindatori cu capra. Barbatii purtau cojoace groase de lana, cu opinci si caciuli de blana, iar femeile aveau fuste inflorate, cizme de piele, cojoace negre, iar in cap basmale.

muzeu_birsana

Am vizitat Sapanta, Cavnic si Borsa. Ultimele doua fiind statiuni de ski, ne-am gandit ca o sa ne putem face hatarul. Din pacate a fost cam putina zapada. Am schiat totusi la Cavnic, care se prezenta mai bine ca Borsa unde partia era plina de pietre si smocuri de iarba.

Desi distantele erau mici, pierdeam foarte mult pe drum. Satele sunt foarte lungi si dese, unele pe versanti, sunt aglomerate cu atelaje si oameni care merg aiurea pe mijlocul drumului. Nu vreau sa ma mai gandesc la calitatea asfaltului. E pacat ca nimeni nu se ocupa de aceste sosele. Zona ar putea fi exploatata turistic, dar cand iti „rupi” masina prin gropi iti promiti ca nu mai calci pe acolo.

Cam asta am vazut in Maramures. Nici prea-prea nici foarte-foarte. Nu mai sunt curios sa merg si alta data… cel putin nu in viitorul apropiat.

2 comentarii leave one →
  1. Sandu permalink
    Martie 21, 2010 11:40 pm

    Noa’ bine.Nu mai veni.
    Daca n-ar fii venit cei ca tine, oamenii ar fii ramas aceeasi.

Lasă un răspuns

